fredag, december 15, 2017

10 pepp-förslag till rörelseglädje

Tänkte fredagen till ära föra fram mina 10 förslag från förra årets "motivations-kalender". Efter långa, krångliga inlägg kom jag fram till tio saker som påverkar positivt motivationen till att röra på sig. Allt inom ramen för en human kroppssyn och attityd till motion och rörelse.

1. Börja med att jobba på din självkänsla. Öva på att tro på dig själv gällande motion och rörelse. Sök fram minnen då du mått bra av motion. Lev in dig i den känslan. Ifall du inte har positiva motions-minnen: föreställ dig vad som kunde intressera dig i de bästa av världar och sök stöd av peppande vänner eller t.ex. en personlig tränare. Gör en lista på motions-hobbyer som kunde intressera (älskar listor! ifall du inte tycker om listor - skippa listan)

2. Tala om för någon att du vill börja röra på dig mera eller börja en ny(gammal hobby). Det är svårare att backa ut efter det.

3. Lär känna dig själv och din personlighet. Hur fungerar jag gällande motivation? Vad brukar få dig att komma igång gällande andra saker i livet? Använd yttre motivations-knep till en början om du tror du behöver det, dvs piska eller morot. Lägg upp en plan och eventuella delmål och slutligt mål ifall du vet att det brukar hjälpa dig att hållas motiverad i andra sammanhang. Jag älskar som sagt listor, men listor med boxar att kryss av älskar jag ännu mer - känner mig så duktigt då - kryss, kryss (se en penna svinga över listan och rita kryss i tomma rutor) och livet känns genast mera hanterbart.

4. Börja lugnt och lyssna på din kropp. Fundera på skillnaden mellan muskelvärk och annan värk i kroppen. Muskelvärk är ofta bara bra och ett tecken på att du tränat så att små bristningar uppstått i muskeln vilket gör att muskeln kan bli starkare. Men det betyder också att du skall respektera muskelvärken och inte träna hårt genast nästa dag, utan låta musklerna återhämta sig. Ju mera du rör på dig ju mer skall du också vila (läs sova).

5. Se till att du får mycket pepp under processen. Får du inte så be om det av vänner (jo man kan) eller sök dig till en professionell (personlig tränare eller fysioterapeut). Omringa dig med människor som du känner dig trygg med och kommunicera också till dem vad du vill med din nya motions-hobby och poängtera att det här är viktigt för dig.

6. Ensamma promenader kan vara sköna, men kombinera gärna med motion i grupp. För att det är svårare att komma undan då och för att du mår så mycket bättre efteråt.

7. Undvik all ytlighet inom motionsvärlden om möjligt. Sök dig till välkomnande grupper med bra dragare. Typ: Se dig inte kritiskt i spegeln där ensam på en springmattan på det flashiga gymmet utan blunda och njut av känslan i kroppen efter avslappningstimmen.

8. Den långsiktiga målsättningen är alltid inre motivation
jag vill röra på mig för att det känns bra. Alla kan nå dit. Det handlar om att hitta för just dig rätt motionsform och takt.

9. Men också bra att komma ihåg att din motivation förändras hela tiden. Det finns inte en lösning som håller livet ut. Efter en tid - också då man hittat rörelseglädje- kan man behöva ny inputt (mera pepp, nya rutiner, nya mål, ny hobby osv). Men då du en gång har hittat den inre motivationen till fysisk aktivitet kommer det alltid att vara lite lättare att komma igång på nytt, dvs tillbaka till punkt 1 (jag är sååå här i den där svackan nu, så försöker peppa mig med mitt eget pepp).

10Och sist men inte minst: Du bestämmer själv över din egen kropp. Tänk vad bra och befriande!

Och ett bonsuråd från år 2017: LÄS INTE dåliga bantningsråd och annan fitnesshets i kvällspressen.

Halleluja! Taaa miiina rååååd om motion, se hur glad - och lite crazy - jag är.
Ögonblicket är från handbollsträningen på Lins möhippa i somras. Mmmm sommar

Ps. Glöm inte att Yle livestreamar idag kl.19 finsk tid från Lilla Teatern där kvinnor läser upp vittnesmål från #dammenbrister

Inga kommentarer: